Het draait allemaal om een ​​ruimtevarende beschaving… geloven in de toekomst en denken dat de toekomst beter zal zijn dan het verleden. Dit zijn de woorden van Elon Musk, oprichter van Space X, die op het gebied van de ruimtevaart al veel meer heeft bereikt dan menigeen had verwacht. Musk, medeoprichter van PayPal en huidig CEO van Tesla, heeft de interesse gewekt van zowel miljonaire investeerders als het grote publiek met zijn uitstapjes naar toegankelijke ruimtevaart. Volgende halte: Mars. Musk zei dat een deel van het doel van het verlagen van de kosten van ruimtevluchten is om ons te veranderen in “multi-planet species,”, met als doel om daadwerkelijk op Mars te kunnen leven. Het ruimteschip dat dit zou kunnen doen heeft al een naam: Starship. Naar verwachting zal het de krachtigste draagraket zijn die de wereld ooit heeft gezien, 225 miljoen kilometer afleggen om op Mars te landen, en vervolgens Mars’ eigen water en koolstofdioxide gebruiken om bij te tanken en terug te keren naar de aarde. Het kan zijn dat deze plannen ons opwinden omdat ze de complicaties van het leven op aarde lijken te overstijgen, maar er worden steeds vaker burgers de ruimte in gelanceerd en er worden miljoenen en miljoenen dollars geïnvesteerd in de projecten van Space X. Laten we eens wat meer te weten komen over de plannen van Elon Musk en Space X. 

Herbruikbaarheid  

In 2013 zei Space X COO Gwynne Shotwell: “Als we deze [herbruikbare technologie] goed krijgen… kijken we naar lanceringen in het bereik van 5 tot 7 miljoen dollar, wat de dingen echt drastisch zou veranderen.” Space X’s Falcon 9 is de realiteit die uit dit onderzoek naar voren is gekomen. De duurste onderdelen van deze raket zijn ontworpen om te worden hergebruikt, wat een groot verschil maakt in de kosten. 

Space X heeft, de Merlin, een speciale raketmotor voor de Falcon 9 ontwikkeld, die kerosine en vloeibare zuurstof als drijfgassen gebruikt, en ontworpen is om te worden teruggewonnen en hergebruikt. Space X werkt aan een verlaging van de kosten van de ruimtevaart tot een tiende van wat ze nu zijn. Maar ze hebben het er niet alleen over: ze hebben al 67 eerder gebruikte raketten met succes in de ruimte gelanceerd. In december 2010 werd Space X het eerste particuliere bedrijf dat een ruimteschip lanceerde, in een baan om de aarde bracht en terughaalde. 

De nieuwe ruimterace 

Space X gaf in september 2021 een spectaculaire vertoning toen het de allereerste civiele vlucht in een baan om de aarde stuurde vanaf het Kennedy Space Centre. De bemanning reisde verder dan welke burger dan ook van de aarde, en bereikte een afstand van 535 km van de blauwe planeet. Miljardair Jared Isaacson kocht alle vier de stoelen op de vlucht en betaalde een rekening van 220 miljoen dollar. Niet ver daarachter was Jeff Bezos, de ruimtevaart concurrent van Musk, die bijna $100 miljoen aan ticketverkoop binnenharkte voor zijn Blue Origin ruimtevaartproject. De derde bekende bijdrager aan de industrie van de privé ruimtevaart is Richard Branson, oprichter van Virgin Galactic, die onlangs een persoonlijke reis naar de ruimte maakte met een van zijn eigen raketten. 2021 zal herinnerd worden als het jaar waarin ruimtevluchten konden worden bijgewoond door mensen met een zeer goed gevulde bankrekening. 

De Toekomst 

Space X is uitgegroeid van een bedrijf met 160 werknemers in 2005 tot een bedrijf met een waarde van bijna 74 miljard dollar in maart 2021. Hun vooruitgang ging zó snel dat Elon Musk in 2008 Falcon 1 lanceerde, de eerste particuliere, met vloeistof aangedreven raket die een baan om de aarde bereikte. Drie jaar later zei Musk dat hij van plan was om binnen tien tot twintig jaar mensen op Mars te laten landen, en in 2015 onthulde Gwynne Shotwell hoe gefocust Space X op dit doel was geworden: Het hele bedrijf is daar op ingesteld.  

Ieders oog is gericht op de Rode Planeet.

Dus als de vraag is: “Wat heeft Space X in gedachten voor de toekomst?” dan is het antwoord duidelijk “Mars.” Wat dit voor de mensheid zal betekenen, valt echter nog te bezien. In de tussentijd moeten CFD-handelaren zich ervan bewust zijn dat het succes van een bedrijf op het gebied van de sterren van invloed kan zijn op zijn marktmacht. Vergeet niet dat het aandeel van International Holdings in april 2021 binnen drie weken met 75% in waarde omhoog schoot nadat zij een fonds hadden gekocht met een belang in Space X. CFD-handelaren handelen in prijsbewegingen van aandelen, zowel omhoog als omlaag, zonder de onderliggende waarde te kopen, in dit geval echte aandelen in een bedrijf. Hoewel CFD-aandelenhandel met app-gebaseerde platforms kansen biedt, komen deze met gelijkwaardige risico’s. Zorg er daarom voor dat u met de juiste kennis in CFD aandelen gaat handelen, zodat u goed geïnformeerde handels beslissingen kunt nemen.  

Vestle (voorheen handelend onder de naam iFOREX) is een handelsnaam van iCFD Limited, die door de Cyprus Securities Exchange Commission (CySEC) is gelicenseerd en gereguleerd onder vergunningnummer 143/11. Het materiaal in dit document zijn gecreëerd in samenwerking met Vestle en mag op geen enkele wijze worden uitgelegd, expliciet noch impliciet, direct noch indirect, als beleggingsadvies of als aanbeveling of suggestie voor een beleggingsstrategie met betrekking tot een financieel instrument, op welke manier dan ook. CFD’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen. 76.68 % van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD’s met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe CFD’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren. De in dit document vermelde resultaten uit het verleden of gesimuleerde resultaten uit het verleden vormen geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten. Let op: berekeningen van in het verleden behaalde resultaten kunnen de futures vertegenwoordigen en niet de onderliggende waarde.